Často kladené otázky


Kontrola zařízení

K čemu slouží Kontrola zařízení?

Kontrola zařízení je ukázková zkouška, která vás naučí, jak používat aplikaci ScioLink a zkontroluje, jestli vaše zařízení funguje správně. Pomůže vám předejít technickým problémům a stresu během opravdové zkoušky.

Co se bude dít během Kontroly zařízení?

Projdete stejnými kroky jako při oficiální zkoušce: potvrdíte svou totožnost, povolíte přístup kamery a mikrofonu, změříte rychlost internetu, vyfotíte svůj občanský průkaz a zkusíte, jak funguje kontrola místnosti a nastavení druhé kamery. Následně projdete ukázkovým testem, ve kterém zjistíte, jak pracovat s testovým rozhraním.

Proč musím Kontrolu zařízení dělat před každým termínem?

Počítače se mohou mezi jednotlivými termíny zkoušek měnit (např. aktualizace programů). Kontrola zařízení ověřuje, že vše funguje správně, takže pokud nastane problém, máte čas ho vyřešit před opravdovou zkouškou.

Musím být během Kontroly zařízení na stejném místě, kde budu konat zkoušku?

Kontrolu zařízení můžete udělat odkudkoliv, ale určitě použijte stejné zařízení, na kterém budete skládat zkoušku, a stejný chytrý telefon, který budete používat jako druhou kameru. Projděte během kontroly všechny kroky, které budete dělat při oficiální zkoušce, abyste měli jistotu, že vše funguje.

 Kontrolujete skeny místnosti z Kontroly zařízení?

Skeny místnosti ze vstupního testu nekontrolujeme, není tedy nutné, abyste byli ve stejné místnosti jako při ostré zkoušce. Nevadí ani, pokud v tuto chvíli nedodržíte všechna stanovená pravidla. Ta se vztahují výhradně na ostrý test.

Co když mám během Kontroly zařízení nějaký problém?

Pokud máte problém, napište nám na scio@scio.cz nebo zavolejte na (+420) 234 705 555. Rádi vám pomůžeme.

Co se stane, když Kontrolu zařízení nestihnu udělat?

Připravíte se o možnost vše si vyzkoušet bez stresu a hlavně vám nemůžeme zaručit technickou podporu v průběhu testu. Ke zkoušce vás ale pustíme i bez Kontroly zařízení.

Jak poznám, že Kontrola zařízení byla úspěšně dokončena? 

V aplikaci ScioLink uvidíte u zkoušky „Kontrola zařízení” napsáno „DOKONČENO”.



Před zkouškou

Jaké jsou minimální technické požadavky pro složení zkoušky?

Minimální požadavky: 💻 Počítač

‍Hardware

  • Stolní počítač nebo notebook (nejsou podporovány tablety, iPady ani mobilní telefony),
  • Webkamera a mikrofon,
  • Volné místo na disku: 2GB,
  • Dvoujádrový procesor s pracovní frekvencí alespoň 2,0 GHz,
  • Operační paměť: 8GB.

Software

  • Operační systém: Windows 10 nebo Windows 11 (pouze x64); macOS Sierra 10.12 nebo novější,
  • Prohlížeč: nejnovější verze Google Chrome,
  • Rozlišení obrazovky: 1024×768px,
  • Javascript: Povoleno,
  • Cookies: Povoleno,
  • HTML5: Povoleno.

Připojení

  • Rychlost stahování: 8 Mbps (1 MB/s),
  • Rychlost nahrávání: 1 Mbps (0,125 MB/s),
  • Použití virtuální privátní sítě (VPN) může způsobit technické komplikace.

Minimální požadavky:📱 Mobilní telefon - druhá kamera

  • Chytrý telefon s funkční kamerou (telefon musí být připojen k nabíječce/powerbance)
  • Stabilní připojení k internetu (alespoň 1 Mbps upload)
  • Minimálně 1 GB volného úložného prostoru
  • Android 9.0 nebo novější / iOS 14 nebo novější
  • Google Chrome (doporučeno, aktuální verze) / Safari (na iOS)

Kdy se mám přihlásit do zkoušky?

Samotná zkouška se vám však zpřístupní až v oficiálním čase začátku zkoušky, kdy se ve výpisu zkoušek objeví tlačítko „Zahájit“. V aplikaci uvidíte své zkoušky, v čase oficiálního začátku se objeví tlačítko „Zahájit".

Po kliknutí na tlačítko „Zahájit" projdete úvodními kontrolami (nastavení mikrofonu, fotografie dokladu, sken místnosti apod.). Čas na vyplnění testu začne běžet až po dokončení těchto kontrol.

Můžu zkoušku konat na mobilu nebo tabletu?

Ne, zkoušku lze vykonat pouze na stolním počítači nebo notebooku. Tablety a mobilní telefony nejsou podporovány.

Můžu test absolvovat v kavárně nebo knihovně?

Potřebujete místo, kde budete o samotě a nikdo vás nebude rušit – přítomnost jiných lidí je totiž proti pravidlům. Naprostá většina studentů skládá zkoušku u sebe doma.

Jak mohu zkontrolovat, zda je můj prohlížeč aktuální?

Pro kontrolu, zda je váš prohlížeč aktuální, postupujte následovně:

Klikněte na tři tečky v pravém horním rohu, zvolte „Nápověda" a poté „O prohlížeči Google Chrome". Prohlížeč automaticky zkontroluje a nainstaluje aktualizace.

Jaké jsou nejčastější příčiny technických problémů během zkoušky?

Nejčastější příčiny technických problémů zahrnují:

  • nestabilní nebo pomalé internetové připojení,
  • neaktuální prohlížeč nebo operační systém,
  • nesplněné minimální technické požadavky,
  • problémy způsobené dalšími aplikacemi nebo běžícími procesy na vašem počítači.

Jak si mohu připravit svůj počítač před zkouškou?

Pro optimalizaci svého počítače před zkouškou:

  • Zavřete všechny nepotřebné aplikace a okna prohlížeče.
  • Zkontrolujte, zda je váš operační systém i prohlížeč aktuální.
  • Zajistěte, aby vaše zařízení bylo připojeno k napájení.

Co mám mít před zkouškou připraveno ve svém okolí?

Je důležité, abyste po začátku zkoušky (tedy ani během úvodních kontrol) neopouštěli záběr kamer. Mějte tedy připravený stůl s vyklizeným okolím a pouze povolené předměty (počítač/notebook, kamera, mikrofon, telefon jako druhá kamera, doklad totožnosti, nápoj a další pomůcky povolené pro konkrétní zkoušky). Ujistěte se, že jste viditelní v záběru obou kamer. Přečtěte si důkladně pravidla zkoušky.



Druhá mobilní kamera

Co je druhá kamera a proč ji potřebuji?

Druhá kamera je záznam z kamery vašeho chytrého telefonu, který slouží k tomu, aby hodnotitelé měli přehled o vašem pracovním prostoru během zkoušky. Díky ní vidíme monitor, klávesnici, vaše ruce a hrudník, takže můžeme ještě lépe zajistit, že test probíhá podle pravidel a férově.

Jak připojím telefon jako druhou kameru?

Úvodní kontroly vás celým procesem provedou krok za krokem. V určité fázi se vám zobrazí unikátní QR kód, který naskenujete svým chytrým telefonem. Otevře se stránka, kde jen povolíte využití kamery a mikrofonu – a tím je telefon připojen. Náhled z kamery uvidíte na obrazovce počítače. Nezapomeňte, že telefon (i počítač/notebook) musí být po celou dobu připojen k nabíječce, nebo powerbance.

Může se stát, že mi QR kód nepůjde načíst?

Je to velmi neobvyklé, ale pokud by QR kód nešel naskenovat, zobrazí se vám také odkaz, na který by vás QR kód přesměroval. Tento odkaz stačí zadat do internetového prohlížeče ve vašem chytrém telefonu a připojíte se stejným způsobem.

Jak poznám, že druhá kamera funguje správně?

Při připojování i během zkoušky vidíte náhled z kamery přímo na obrazovce. Průběžně náhledy z obou kamer kontrolujte.

Kam a jak mám telefon umístit?

  • Telefon opřete vodorovně (naležato) o stabilní předmět – například stojánek, hrnek, květináč, nebo jiný pevný předmět.
  • Úhel nastavte tak, aby kamera po celou dobu zkoušky zobrazovala monitor, klávesnici, obě ruce a hrudník.
  • Nejlepší je dát telefon do vyvýšené polohy – třeba na polici vedle stolu, nebo na krabici od bot.
  • Ujistěte se, že během zkoušky kamera nemá zakrytý výhled (například rukou při psaní poznámek).
  • Pokud jsou u testu povoleny poznámky, mějte je prosím položené na stole tak, aby byly jasně viditelné v záběru druhé kamery.

Jak přesně to má tedy vypadat?

Z praxe víme, že ideální je umístění telefonu alespoň na délku natažené paže. Tak je téměř vždy vidět vše potřebné.

Proč doporučujete dát telefon do vyvýšené polohy?

Vyvýšená poloha zajišťuje často tu nejlepší viditelnost a stabilní úhel po celou dobu zkoušky. Minimalizuje se tak riziko, že kameru zakryjete rukou při psaní nebo její výhled zakryje nějaký předmět.

Je normální, že záznam z druhé kamery působí trhaně?

Ano, záznam se v náhledu kamery může zdát trhaný, protože se přenáší z telefonu. Nemusíte se bát – záznam je i tak v pořádku a bude vyhodnocen správně.

Mohu během zkoušky měnit úhel nebo polohu telefonu?

Ideálně by měl být telefon stabilně nastaven od začátku zkoušky tak, abyste již jeho polohu nemuseli během testu měnit. Pokud je ale potřeba během testu polohu upravit, je to možné.

Mohu použít tablet nebo jiný telefon?

Ne, musí jít o chytrý telefon (tedy telefon s kamerou a připojením k internetu).

Můžu telefon používat i k jiným účelům během zkoušky?

Telefon můžete použít pouze ke kontaktování zákaznického centra. Po ukončení hovoru jej musíte znovu připojit jako druhou kameru. K žádnému jinému účelu telefon používat nesmíte.

Co když se mobilní kamera odpojí?

Během zkoušky máte na obrazovce náhled z obou kamer. Pokud mobilní kamera ztratí připojení, zobrazí se QR kód pro opětovné připojení – stačí jej znovu naskenovat. Pokud vypadne internet, uvidíte upozornění v náhledu, a po obnovení připojení kamera zase naskočí. Kdyby se nepodařilo kameru znovu připojit, ihned kontaktujte zákaznické centrum.

A nezapomeňte absolvovat Kontrolu zařízení před zkouškou, kde odhalíte možné problémy včas.

Co když se mi během zkoušky telefon vybije?

Tomu je nutné předejít – telefon (i počítač/notebook) musí být po celou dobu připojen k nabíječce, nebo powerbance. Kamera spotřebovává energii rychleji než běžné používání, proto tento krok určitě nepodceňujte.

Co dělat, když druhá kamera nefunguje?

Okamžitě kontaktujte zákaznické centrum telefonicky nebo e-mailem. Povinná kontrola zařízení před zkouškou vám pomůže většinu problémů odhalit a vyřešit předem, proto ji projděte před každým termínem zkoušek, na který se hlásíte.

Jak mám kontaktovat zákaznické centrum, když telefon používám jako druhou kameru?

Naše zákaznické centrum můžete kontaktovat emailem nebo telefonicky. Můžete použít buď telefon nastavený jako druhou kameru, nebo jiný telefon.

  • Pokud použijete telefon nastavený jako druhou kameru, po ukončení hovoru jej musíte znovu připojit. V náhledu kamery se zobrazí QR kód, který znovu naskenujete, a tím telefon opět nastavíte jako druhou kameru.
  • Pokud použijete jiný telefon, po hovoru jej odložte zřetelně mimo pracovní plochu a mimo váš dosah.

Co když budu mít s kamerou během testu problémy a přijdu tím o čas?

V tu chvíli postupujte stejně jako by se jednalo o jakoukoliv jinou chybu v testu, která vás připraví o čas. Neprodleně kontaktujte zákaznické centrum.



Během zkoušky

Jaká jsou pravidla zkoušky?

Pravidla jsou přísná, aby byly zkoušky pro všechny férové. Odkaz na jejich plné znění naleznete na webu s informacemi o online zkoušce.

Jaké jsou nejčastější chyby při zkoušce?

Nejčastější chybou je nedostatečné seznámení se s pravidly zkoušky. Pokud je v pravidlech uvedeno, že na desce stolu nesmí být žádné jiné než povolené předměty, znamená to opravdu zcela vyklizený stůl, včetně otevřených poliček pod stolem.

Jaký průkaz totožnosti mohu u zkoušky použít?

Můžete použít občanský průkaz, řidičský průkaz nebo cestovní pas.

Co když můj sken ID u ostré zkoušky nebude čitelný?

Pokud by bylo něco v nepořádku s vaším ID po ostré zkoušce, budeme vás kontaktovat a identifikaci s vámi dořešíme po zkoušce.

Můžu během zkoušky použít externí webkameru, bezdrátovou myš apod.?

Ano, externí zařízení použít můžete, vždy ale musí být aktivní pouze jedno. Externí kamera musí umožňovat manipulaci tak, aby s ní bylo možné splnit všechny kroky skenu místnosti (například 360° otočka). Nelze ale použít místo kamery mobilní telefon.

Co mám dělat, když se během zkoušky setkám s technickým problémem?

Neprodleně kontaktujte naše zákaznické centrum telefonicky na čísle (+420) 234 705 555 či e-mailem na scio@scio.cz. Pokud nám budete psát, vždy co nejpřesněji popište konkrétní problém. Můžete přiložit snímky obrazovky a/nebo informace o svém zařízení (verze operačního systému, verze prohlížeče Google Chrome nebo podle povahy problému například typ webové kamery apod.). Pokud tak neučiníte, může se celá komunikace protáhnout a možná vám nebudeme schopni včas pomoci.

Co když mi během zkoušky vypadne internetové připojení?

Výpadek internetu nemá na průběh zkoušky vliv. Během dvouhodinové zkoušky postihne krátkodobý výpadek připojení nemalé procento účastníků. ScioLink v průběhu zkoušky neodeslaná data průběžně ukládá do paměti webového prohlížeče – i při výpadku internetu. Po obnovení připojení jsou data bezpečně odeslána na server. Data se ovšem neuloží, pokud budete používat anonymní režim prohlížeče.

Co když se během zkoušky vypne webkamera?

Aktualizujte stránku (např. klávesou F5). Pokud kamera znovu nenaskočí, neprodleně kontaktujte zákaznickou podporu Scio. A to telefonicky (+420) 234 705 555 nebo e-mailem scio@scio.cz.

Co když se mi během zkoušky vybije notebook?

Vystavujete se riziku zablokování výsledků zkoušky kvůli porušení pravidel – hodnotitelé totiž neuvidí, co se v místnosti děje. Doporučujeme zařízení na zkoušku řádně připravit a nechat notebook připojený v nabíječce už před zkouškou, abyste to nemuseli řešit během zkoušky.

Co mám dělat, když nemůžu pohybovat webkamerou?

Pokud nemůžete pohybovat webkamerou, použijte ke skenu místnosti, prostoru pod stolem a desky stolu zrcadlo. Všechny skeny pomocí zrcadla musí být pečlivé, zřetelné a nerozmazané. Minimální rozměr zrcadla je 15×20 cm (formát A5). Natočit celý sken místnosti menším zrcadlem je nedostatečné.

Co když omylem poruším pravidla?

Vždy záleží na posouzení lidského hodnotitele. Zároveň platí, že neznalost neomlouvá. Ve vlastním zájmu se s pravidly seznamte dopředu, a pokud vám něco není jasné, kontaktujte technickou podporu. Je vám k dispozici před zkouškou i během ní.


ScioLink

Co je to Sciolink?

Webová aplikace provozovaná společností Scio pro absolvování online zkoušek s pomocí vzdáleného dohledu. ScioLink běží výhradně v prohlížeči Google Chrome.

Proč je možné dělat zkoušku pouze v prostředí Google Chrome?

Naše řešení vzdáleného dohledu využívá funkce dostupné pouze v prohlížeči Google Chrome.

Jak funguje vzdálený dohled v aplikaci ScioLink?

Po celou dobu zkoušky je zaznamenáván obraz z webkamery, zvuk z mikrofonu a záznam obrazovky počítače. Dále jsou monitorovány spuštěné procesy a připojená zařízení pomocí aplikace Proctoring Desktop. Tyto záznamy v reálném čase vyhodnocuje umělá inteligence. Pokud je zaznamenáno nějaké porušení pravidel (např. zakázaný předmět nebo další osoba v místnosti), v aplikaci ScioLink se o tomto porušení uloží záznam. Všechny záznamy následně prochází proškolení hodnotitelé.

Co je to rozšíření Proctoring Desktop?

Desktopová (klasická) aplikace, kterou je nutné nainstalovat do počítače. Aplikace monitoruje spuštěné procesy a připojená zařízení. Aplikace nemá oprávnění ukládat žádná data a nemá přístup k žádným informacím kromě výpisu spuštěných programů a připojených zařízení. Uchazeč je vyzván, aby si aplikaci po přihlášení ke zkoušce stáhl a nainstaloval do svého počítače.

Rozhoduje o regulérnosti zkoušky umělá inteligence (AI)?

Algoritmy umělé inteligence jsou ve ScioLinku pouze pomocník. Usnadňují lidským hodnotitelům detekci nestandardních momentů v průběhu zkoušky. Konečný verdikt nikdy nedělá AI. Zkoušku vždy vyhodnotí proškolený specialista. Zapojení jsou až tři nezávislí hodnotitelé.

e-mail: scio@scio.cz  |  telefonní číslo (9:00-16:00): +420 234 705 555